Styrelsemöte 28/8

Styrelsen hade möte den 28/8 där mötet inleddes med en rundvandring kring fastigheterna för att diskutera genomförda och kommande åtgärder. Sedan fortsatte mötet inomhus där följande punkter diskuterades som är av intresse för de boende.

  • Arbetet med laddstolparna fortskrider. Från de offerter som skickats ut har styrelsen beslutat att gå vidare med den som har det bästa erbjudandet för oss. Inom kort kommer boende att bjudas in till ett infomöte där vi kommer presentera förslaget kring laddstolpar och även ta emot intresseanmälningar för de som önskar att få en laddstolpe etablerad på just sin plats. Det kommer att finnas en lösning för både parkering ute och garage, men på grund av hur infrastrukturen i form av kablage ser ut kommer laddplatser ute ge bäst laddeffekt. Mycket mer info om detta kommer under mötet samt förberedande material som kommer publiceras på hemsidan i samband med inbjudan.
  • Upprustningen av trädgårdsytan framför kvartersgården är klar. Så när som installationen av de nya utemöblerna samt en ramp till entredörren till kvartersgården. Nu är spåren av den gamla inhägnade grusplanen som tidigare täckte hela innergården snart helt borta!
  • Hydrofobering av fasaden på Kuratorvägen 48 kommer genomföras under hösten. Anslag kommer för exakta datum.
  • Renoveringen av balkonger pågår och fortlöper enligt plan.
  • Styrelsen vill återigen påminna om att vara vaksam på personer som rör sig i området vid udda tider. Se till att entredörrar, förrådsdörrar inomhus och utomhus går igen efter er. Vi hade tidigare under sommaren inbrott i både förråd inomhus samt cykelförråd och haft boende som anträffat obehöriga i anslutning till dessa.

Renovering av balkonger

Snart kommer OF att påbörja renoveringen av balkonger på höghusen. Alla datum är inte fastställda än men de kommer behöva tillgång till lägenheter för att nå balkonger allt eftersom. Därför rekommenderar vi redan att de boende som inte redan har en extranyckel i nyckeltuben hänger dit den redan nu för att arbetet ska fortlöpa så smidigt som möjligt.

När mer information kommer så anslås den i höghusen samt här på hemsidan!

Inbrott i förråd – Vaksam på att dörrar går i lås!

Under förra veckan upptäcktes att det hade varit inbrott i förråd i ett av flerbostadshusen på området. Det har också kommit till styrelsens kännedom att obehöriga personer kunnat ta sig in i cykelförråd. Vi ber boende därför vara noggranna med att se till att alla låsta dörrar till olika delar av våra fastigheter går i ordentligt lås efter er.

Var även uppmärksamma på ovanliga beteenden från personer ni inte känner igen på området. Vid pågående inbrott eller försök till stöld kontakta polis.

Styrelsen vill värna om att hålla flerbostadshusen fortsatt öppna dagtid men kan komma att ändra detta beslut vid ytterligare problem.

Brandsäkerhet – håll trapphusen fria

Styrelsen vill påminna om att trapphusen ska hållas fria för att underlätta utrymning vid brand. Förvaring av lösa föremål ska ske i delade eller egna förråd/lägenhet.

Läs mer om brandsäkerhet i trapphus på MSB:s hemsida.

Vid frågor kontakta vicevärd Per Hedman 0703892320

Hjärtstartare i kvarterslokalen

Som det tidigare informerats om har nu föreningen tillgång till en egen hjärtstartare som återfinns på väggen innanför ytterdörren i kvarterslokalen. Instruktioner för användningen finns på svenska och engelska och förmedlas genom en högtalare vid användning. Standard-läget är för vuxna men det finns även inställningar för barn. Nedan finns en instruktionsfilm för att kunna förbereda sig på tillvägagångssättet innan användning.

Styrelsen informerar 20/3

Information till boende från styrelsemötet 19/20

  • Hjärtstartaren är inköpt och ska placeras innanför ytterdörren på kvarterslokalen. Mer information om denna kommer publiceras på hemsidan och på Mitt boende-appen när den är monterad.
  • I veckan kommer skyddsrummen att inventeras för att säkerställa att de är i i ordning och att alla förnödenheter är på plats.
  • Arbetet med laddstolpar fortgår. Styrelsen arbetar med att ta fram skarpa förslag som föreningen ska bli informerade om innan ett beslut tas.
  • Tele2 kommer att sätta upp en signalförstärkare på Kuratorvägen 48 under våren. Styrelsen har förhandlat fram ett avtal där föreningen erhåller en årlig ersättning för ytan som förstärkaren tar upp.

Nytt bokningssystem för samlingslokal och gästrum!

Styrelsen informerar: Digital bokning av gästrum och kvarterslokal

From 240301 kommer digital bokning av gästrum och kvarterslokal att tillämpas.

De som har bokat manuellt innan 240301 finns inlagda i det nya bokningssystemet.

Alla som vill boka gästrum eller kvarterslokalen behöver ladda ner appen Riksbyggen Mitt Boende, skanna QR-koden nedan för att komma direkt till nedladdning. Vid problem med bokning vänligen kontakta Victor Göransson, Kuratorvägen 48, 073 03 33 217

Boka gästrummet

När du ska boka gästrummet, går du in i appen med bank-id, sök upp ”Gästrum” där du kan se om gästrummet är tillgängligt för bokning.

Använd bokningsschemat och kryssa antalet dagar. Bokningen gäller från kl 12 första dagen till kl 12 dagen efter sista bokningsdagen.
Vid bokningen ska namn på den boende som hyr gästrummet anges

Betalning av gästrummet görs via Swish nr 123 642 75 04 med 200 kr per natt. Ange datum för bokningen och Gästrum vid betalning.

På bokninsdagen (eventuellt dagen innan) kontakta Per, vår vicevärd på tel 070 38 92 320. Han ger dig koden till nyckelgömman vid vicevärdskontoret där du hittar nyckeln. Fullgjord betalning är en förutsättning för att koden ska lämnas ut. 

Du lämnar tillbaka nyckeln i nyckelgömman efter lokalnyttjandet.

Gästrummet ska städas av hyresgästen.

Boka kvarterslokalen

När du ska boka kvarterslokalen går du in i appen med bank-id, sök upp ”Kvarterslokalen” där du kan se om det är tillgängligt för bokning.

Använd bokningsschemat och boka önskad dag. Ange också om möjligt aktuell tid (om ingen tid har angetts är hela dagen bokad) 

Vid bokningen ska namn på den boende som hyr kvarterslokalen anges.

Betalning av kvarterslokalen görs via Swish nr 123 642 75 04 med 100 kr per bokat tillfälle.

På bokningsdagen (eventuellt dagen innan) kontakta Per, vår vicevärd på tel 070 38 92 320. Han ger dig koden till nyckelgömman vid vicevärdskontoret där du hittar nyckeln. Fullgjord betalning är en förutsättning för att koden ska lämnas ut. 

Du lämnar tillbaka nyckeln i nyckelgömman efter lokalnyttjandet.

Kvarterslokalen ska städas av hyresgästen.  Om lokalen inte är uthyrd dagen efter kan städning få ske till kl 12 den dagen

Övrigt

Målet är att samtliga av föreningens gemensamma lokaler ska kunna bokas via appen. För att provköra systemet är det enbart kvarterslokalen och gästrummet som kan bokas i början. Det finns flera användbara funktioner i appen som också kommer nyttjas av styrelsen. Som att kunna skicka meddelanden till styrelsen samt vicevärden, dela information som kan vara av nytta för andra boende i föreningen etc.